כמה פעמים מצאתם את עצמכם צועקים? מאיימים? כועסים? מענישים? אולי מוותרים? מבטיחים? נותנים פרסים או נמצאים במשא ומתן תמידי ומתיש? מרגישים שלמרות כל מה שאתם עושים ומנסים, התנהגות הילד שלכם לא משתנה והקשר בינכם הולך ומתרחק.
כמה פעמים מצאתם את עצמכם בעיקר מתוסכלים? עצובים? מודאגים? ושואלים את עצמכם, בקול או בלב, האם לזה פיללתי כשחלמתי על הבאת ילד לעולם?
מניסיוננו הרב, אין הורה שלא מצא עצמו, לפחות פעם אחת, מרגיש כך. עם זאת, אפשר גם אחרת!!
הורות היא מסע מרתק מלא אתגרים וקשיים, לבטים, שאלות שלא תמיד יש עליהן תשובות מספקות ובוודאי שלא תשובות חד משמעיות. הורות היא גם מסע מלא ברגעי הנאה, רגעי אושר שאין שני להם, מסע של אהבה, נחת, גילוי וסיפוק. פעמים רבות, הפער בין משאלות הלב שהיו לנו לפני שהילדים נולדו, לבין שגרת היומיום הוא פער שמצריך קבלת עזרה.
זו משימה מאתגרת לגדל ולחנך ילד, במאה ה-22. לטפח אותו ולתת לו מענה כולל לצרכיו המשתנים, כל שכן בארצנו.. זו משימה שלעיתים נראית כבלתי אפשרית,לעמוד בכל הציפיות והאתגרים הנ"ל, כאשר הילד שלנו מתמודד עם קשיים וצרכים מיוחדים. אלו בין המצבים בהם אנו זקוקים לתמיכה והכוונה לאורך הדרך.
טיפול הורה-ילד הוא כלי רב עוצמה לשיפור הקשרים המשפחתיים ולהתמודדות עם קשיים רגשיים והתנהגותיים. הטיפול מעניק להורים ולילדים כלים להתמודדות יעילה ונכונה עם מצבים מאתגרים, ומשפר את התקשורת, האמון והקשר הרגשי במשפחה.
ייחודיות הטיפול?
טיפול הורה-ילד היא גישה טיפולית המסייעת להורים ולילדים לחזק את הקשר ביניהם, להתמודד עם קשיים רגשיים והתנהגותיים, ולפתח מיומנויות תקשורת יעילות במרחב בטוח ומוגן בנוכחות וסיוע מאשת מקצוע.
הטיפול מתמקד בקשר הישיר בין ההורה לילד: המפגש המשותף בחדר הטיפולים, בנוכחות אדם שלישי, מאפשר הן להורה והן לילד הזדמנות למפגש אחר, חדש מכפי שהכירו. הטיפול מתמקד במתן מרחב לחוויות משותפות נעימות תוך משחק משותף באופן שתורם לחיזוק תחושת השייכות והאהבה. בהמשך ומתוך תחושת קרבה ואמון, במרחב בטוח, לומד ההורה לעצב סמכות הורית מיטיבה – להקשיב לרצונות, למחשבות ולרגשות של ילדו, להטמיע ערכים ואמונות, לפתור בעיות בשיתוף פעולה ומתוך כבוד הדדי ותחושת שייכות. בכך תורם ומחזק תחושות ערך עצמי ומסוגלות עצמית הן אצלו והן אצל ילדו.
איך הטיפול יכול לעזור לילד וגם להורה?
חיזוק סמכות הורית מיטיבה
טיפול הורה-ילד מעניק להורים כלים ליישום הסמכות ההורית לבניית סביבת התפתחות מיטיבה לכל בני הבית – ההורה לומד להציב לילד גבולות ולהתמקם בעמדה סמכותית מתוך קשר וקירבה ולא מתוך סמכות כוחנית או היעדר סמכות מספקת. ההורה לומד לשאת מצבי תסכול של עצמו ושל ילדו. באופן זה, מתאפשר להורה להיות עבור ילדו דמות משמעותית ומיטיבה הנותנת לו תחושת ביטחון ותמיכה, המעוררת רצון לחקותה.
שיפור התקשורת
טיפול הורה-ילד מעניק כלים לתקשורת פתוחה, ברורה ואמפתית בין ההורה לילד..הטיפול מסייע לשיפור התקשורת, שיתוף הפעולה וההבנה ההדדית. במפגשים גם ההורה וגם הילד לומדים להכיר האחד את השני טוב יותר, לומדים להקשיב ולהתחשב זה בזה ולומדים לבטא במילים את מה שמרגישים, רוצים וחושבים, כך שהאחר יבין. בזכות שיפור בתקשורת וחיזוק מערכת היחסים, נוצרת אווירה משפחתית חיובית ותומכת, המאפשרת לילד להרגיש אהוב, מוערך ובטוח ומאפשרת להורה לחוות עצמו כהורה מיטיב.
חיזוק הקשר הרגשי
הטיפול מסייע לחזק את הקשר הרגשי בין ההורה לילד, בכך שהוא מאפשר לשני הצדדים להביע את רגשותיהם בצורה פתוחה ובטוחה, הוא תורם לבניית וחיזוק דימוי עצמי חיובי של אדם בעל ערך עם חווית מסוגלות ומשמעות הדדית – בתהליך משותף של הכרות מעמיקה, תוך חיזוק הקשר והנאה משותפת בתוך מסגרת של גבולות ברורים ושומרים, שאינם חלק מהשגרה היומיומית. הן ההורה והן הילד זוכים לחזק תחושות של ערך עצמי ולהרגיש משמעותיים. הילד זוכה להתנסות בקשר חיובי ומעצים, המבוסס על אמון וביטחון ממנו יכול לצאת ולבנות, בהמשך חייו, מערכות יחסים נוספות ומספקות.
שינוי דפוסי חשיבה והתנהגות
טיפול הורה-ילד מסייע להורה ולילד לזהות דפוסים שליליים, ללמוד כלים וטכניקות לניהול עוצמת רגשות והרחבת מגוון התגובות בהתאמה לגיל ושלב התפתחותי. הטיפול שם דגש על מתן מענה הורי המותאם טוב יותר לצרכים ולמאפיינים אישיותיים ונוירולוגיים של הילד. ההורה לומד כיצד לתמוך בילד שלו ולסייע לו לפתח דרכים מותאמות יותר בניהול רגשות ותגובות.
לעיתים קרובות, ההורה עצמו מתקשה בתחום של ויסות רגשי. במהלך המפגשים המשותפים ובסיוע המטפלת, ההורה משכלל ומחזק את הצלחתו לנהל את הרגשות שלו כך שיצליח להישאר מווסת מספיק להתמודד באופן יעיל ומקדם עם התנהגויותיו המאתגרות של ילדו. דומה הדבר להנחייה הניתנת ע"י צוותי האוויר בתחילת כל טיסה. לפיה, בעת מצב חירום, על המבוגר לשים את מסיכת החמצן על פניו בטרם יפנה לשים את המסיכה על פניו של הילד שלו.
בניית אמון והערכה עצמית
טיפול הורה ילד מסייע לבניית דימוי עצמי חיובי וביטחון עצמי. אנחנו לומדים לחשוב על עצמנו ולהתייחס לעצמנו באמצעות "העברת מראה" (Mirorring- מושג שטבע הפסיכואנליטיקאי קוהוט). הילד זקוק לדמויות משמעותיות בסביבתו, בעיקר להוריו, כדי לפתח את זהותו. שיקוף חיובי של חוויותיו, הערכה ואמונה בו, מהוריו, מסייעות לו להוקיר ולאהוב את עצמו ולחוש שהוא חשוב וראוי. כאשר הילד מקבל את התמיכה שהוא זקוק לה, כאשר הוריו מתפעלים ממנו, נהנים איתו והוא צובר חוויות משותפות שעיקרן כיף והנאה, הוא מפתח דימוי עצמי טוב ובטוח ומרגיש שהוא שווה ויכול להתמודד עם אתגרים. הוא לומד לחוות אכזבות וגם להרגיש גאווה והנאה בהצלחות שלו. במהלך הזמן, הילד מתאים את הציפיות שלו למציאות ומתפתחת יכולת לדאוג לעצמו, כך שהוא יכול לספק לעצמו את התמיכה שהוא צריך.
פתרון קונפליקטים ומניעת בעיות עתידיות, בשיתוף פעולה
טיפול הורה-ילד מסייע במתן כלים לפתרון קונפליקטים בצורה בונה ומכילה. כאשר ההורה והילד לומדים כיצד להתמודד עם חילוקי דעות בצורה רגועה ומכבדת, הקונפליקטים במשפחה מצטמצמים והאווירה המשפחתית משתפרת.
כאשר ההורה והילד לומדים לעבוד יחד ולפתור בעיות בצורה חיובית ככל שהילד והוריו מצליחים לנהל קונפליקטים בצורה מועילה ולהגיע להסכמות משותפות, כך הילד מרגיש מוערך ובטוח יותר ביכולותיו, וההורה מרגיש טוב יותר, מסופק ובטוח ביכולתו לתמוך ולסייע לילדו.
תהליך הטיפול תורם לשינוי חיובי במערכת היחסים בין ההורה לילד ולכך השפעות חיוביות גם בעתיד. התמודדות יעילה עם קשיים בהווה, מונעת התפתחות של בעיות רגשיות והתנהגותיות קשות יותר בעתיד.
בעיה שנפתרת מונעת בעיות נוספות שעשויות לצוץ בעקבותיה. יתרה מזאת, למרות שפעמים רבות זה לא נראה כך, על פי רוב, אנו יכולים לצפות מראש את המצבים בהם הילד שלנו צפוי להתקשות באופן המאפשר לנו להיערך לכך מבעוד מועד ולמנוע ויכוחים, ריבים קונפליקטים עתידיים.
לחלקכם זה בוודאי נשמע כמו משפטים הלקוחים מסרט בדיוני.. אך לא כך הוא. (להרחבה התנהגות מאתגרת)
האם אתם מתמודדים עם קשיים בקשר עם ילדכם?
TipTipul – אנו כאן כדי ללוות ולעזור לכם במסע המשפחתי ולסייע לכם לשפר את האווירה המשפחתית כך שלכולכם יהיה יותר נעים ומהנה להיות יחד. מוזמנים ליצור קשר