תפקידם הבסיסי של הרגשות הינו לעורר אותנו לפעולה. רגשות קודמים לחשיבה ולהבנה קוגניטיבית. רגשות הן מקור מידע הכרחי לצורך הישרדות הן מבחינה גופנית והן מבחינה נפשית. פעמים רבות, נגיע לסיטואציה מסוימת ועוד בטרם נבין מה קורה, נרגיש את האווירה ונפעל בהתאם. (נעים/לא נעים; בטוח/מסוכן).
מה בין תחושה לרגש?
תחושות הן מידע הנקלט בגופנו מתוך חמשת החושים (ריח, ראייה, שמיעה, טעם ,מגע) באמצעותם אנו קולטים מה קורה בעולם סבינו. קולטים גלי אור, גלי קול, מגע על עורנו, ריחות שמגיעים אלינו.
החוש השישי-האינטואיציה ("תחושת בטן"), הינו השילוב של המידע אותו אנו קולטים לרוב מבלי שאנו מודעים לכך יחד עם מהידע העולה מתוכנו ומכוון למה שאנחנו חשים ומרגישים (כלומר הרגשות שלנו).
רגשות הם מצב פסיכולוגי ומתארים חוויה אישית מודעת.
רגשות בסיסיים של האדם הם שפה שחשוב ללמוד ולהכיר – רגש הינו אחד הבסיסים בבניית הזיכרון האישי אצל כל אנוש (יחד עם ריח, מגע, צליל, טעם ותנועה). עם שלבי ההתפתחות ובעזרת האנשים הסובבים אותנו אנו בונים 'זיכרון מילולי' איתו אנו מתקשרים ומשתלבים במרקם האנושי (מערכות יחסים, כשורי חיים ובינאישיים, אמפתיה, סימפתיה…). על-מנת שנוכל לתקשר ולהסביר את עצמנו-רגשותינו ביתר דיוק, חשוב להרחיב את "מילון הרגשות" – את המילים המתארות את מדרג עוצמת הרגש בו חשים. וויסות רגשי מושפע במידה רבה מאוד ממגוון הרגשות שהילד מזהה בתוכו ויודע לשיים אותם. כך למשל ילד המסוגל להבחין בין מצבים בהם מבואס למצבים בהם עצוב או כועס, צפוי להיות בעל יכולת טובה יותר לוויסות רגשי.
זאת מכיוון שככל שהעוצמה שאנו חווים את מה שאנחנו מרגישים, חזקה יותר; כך הביטוי ההתנהגותי יהיה בעוצמה גבוהה יותר.
תינוקות נולדים עם טווח רגשות מצומצם – "טוב לי"/"רע לי" נעים לי/לא נעים לי (רעב לי- שבע לי ; קר לי- חם לי ; יבש לי -רטוב לי). ככל שהם גדלים ומתפתחים, תלוי הסביבה בה גדלים, הם לומדים לזהות רגשות נוספים הקיימים בתוכם ולשיים אותם באופן שמאפשר להם לבטא את מה שהם מרגישים בהתאם למידת עוצמת הרגש. במובנים רבים – זה בפועל מה שמאפשר להם וויסות רגשי.
ככול שנלמד את ילדינו את משמעות מילות מדרג הרגש/מגוון הרגשות, כך ניתן להם יותר כלים להביע עצמם ולהפעיל כישורי אמפתיה מותאמים לעמיתיהם. ואנו המבוגרים, נוכל להבין טוב יותר את מקור הרגשות של ילדנו ולהגיב בהתאם לצורך.
- ילדים ומתבגרים עם קשיי וויסות והפרעות קשב וריכוז, מתקשים בפיתוח יכולות טבעיות לקריאת המפה או לוויסות עוצמת התחושה, ההרגשה, המחשבה- ובהתאם ההתנהגות.
בנוסף, מרביתם נולדו עם רגישות תחושתית מוגברת וחווים את העולם באופן חזק ובעוצמה גבוהה. בהתאם, יותר קשה להם לווסת את מה שהם מרגישים. חיוני לסייע להם באמצעות הקניית כלים ופיתוח יכולות שלא התפתחו במידה מספקת או חסרות.
מומלץ להימנע ממשפטים שמתחילים ב… "אתה צריך להבין ש…" "למה אתה עושה מכל עכבר – פיל", "תתעלם". מה כן עוזר וכדאי לומר – לחצו וראו TipTipul
רגש הינו אישי וכלל אנושי בו-זמנית. נהוג לסווג רגשות לשתי קבוצות עיקריות – אוניברסליים ומולדים ; מתפתחים ככל שגדלים ותלויי תרבות – זאת ע"פ מחקרים חובקי עולם, בתחומי האנתרופולוגיה, הסוציולוגיה והפסיכולוגיה
כעס
זעם, תסכול, רוגז
מילים נוספות לדירוג עוצמה וביטוי חיצוני: התפרצות, התפוצצות, מכות, קללות, פגיעה ברכוש , פגיעות עצמיות או שימוש בביטויים אלימים עצמי (אני דפוק, מטומטם, חבל שנולדתי, אני סתם הורס לכולם), התפרצויות בכי
פחד
חשש, לחץ, חרדה, יראה, דאגה
מילים נוספות לדירוג עוצמה וביטוי חיצוני: בכי, בכי תמרורים, יבבה, בהלה ובריחה
עצב
דכדוך, עגמומיות
מילים נוספות לדירוג עוצמה וביטוי חיצוני: בכי, בכי תמרורים, יבבה, דיכאון, הסתגרות, התבודדות
שמחה
צהלה, עליזות ועליצות
מילים נוספות לדירוג עוצמה וביטוי חיצוני: צחוק, חיוך, השתטות, התפקעות מצחוק
הפתעה
תהייה, גילוי, רתיעה, מבוכה
מילים נוספות לדירוג עוצמה וביטוי חיצוני: צחקוק, בדיחות דעת, בהלה וכעס, בלבול
גועל
דחייה, שנאה, ריחוק
מילים נוספות לדירוג עוצמה וביטוי חיצוני: הקאה, בחילה, צמרמורת, הסתייגות, לעג, זלזול, רתיעה
רגשות תלויי תרבות (רשימה חלקית) | מילים נוספות המדרגות את עוצמת הרגש |
בושה | מבוכה, אכזבה, חרטה, השפלה, חוסר ערך, נקיפות מצפון, צער |
אשמה | תסכול, זעם, כעס על עצמי או על מישהו אחר, האשמה, כאב |
אהבה | חיבה, ידידות, אמפתיה, אדיבות, סלחנות, הערצה (לעיתים עיוורת), חמלה, הערכה |
שנאה | הסתייגות, בוז, דחייה, תיעוב, הפחתת ערך של האחר, זלזול, ביטול, הקטנה של האחר, מיאוס |
קנאה | צרות עין, התמרמרות, רכושנות, טינה, תרעומת, חמדנות, שמחה לאיד *כדאי להבחין בין קנאה "הרסנית" (envy), לבין קנאה "בריאה" (jealousy) קנאה הרסנית מבטאת רצון לקחת לאחר את מה שיש לו ועלולה לעורר רגשות מהנ"ל. קנאה בריאה לעומת זאת, מבטאת את משאלת הלב שיהיה לי את מה או כמו שיש לאחר ועשויה לעורר רגשות כדוגמת מוטיבציה, עידוד, דחף לפעולה, הישגיות וכד' |
גאווה | בהיבט שלילי-שחצנות עליונות, יהירות, התנשאות, שוויצריות, דאווין, שתלטנות בהיבט חיובי-תחושת ערך עצמי, נדיבות, נתינה, נוכחות, נינוחות |
געגוע | ערגה, כמיהה, כיסופים |
אומץ | גבורה, נחישות, עוז, תעוזה |
פיוס | סליחה, מחילה, קבלה, התפשרות, אדיבות |