ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder
כאשר מסבירים על תופעה כלשהיא, נהוג להתחיל בהגדרת המושג. עם-זאת, שמה של ההפרעה אינו משקף את מהותה. בדומה להיבטים רבים של הפרעת הקשב שבהם – מה שרואים כלפי חוץ לא משקף את המתחולל בפנים. מסיבה זו, בחרנו לפתוח בהבהרה של מה היא לא!
הפרעת קשב היא לא תופעה חדשה השייכת לשפע ולהצפה הקיים היום.
היא לא תוצאה של הורות לקויה, חינוך גרוע, תזונה לא בריאה או שעות מסך מרובות
ובוודאי שהיא לא תוצאה של פגם באישיות של הילד או ביטוי לאינטליגנציה נמוכה – נהפוך הוא, מרביתם של בעלי הפרעת קשב, הינם בעלי אינטליגנציה גבוהה בהשוואה לבני מינם וגילם ומרובי כישרונות.
אז מהי כן?
הפרעת קשב היא הפרעה נוירולוגית, אורגנית, רב ממדית המוכרת ונחקרת מזה כ-120 שנה.
מקורה של ההפרעה הוא בתפקוד לקוי של האונות הקדמיות במוח (קורטקס) האחראיות תהליכי וויסות בקרה ושליטה.
להפרעת הקשב שני ממדים עיקריים:
- תסמיני ליבה – קשב; היפראקטיביות; אימפולסיביות
- התפתחות לקויה של תפקודים ניהוליים (Executive Functions) באופן שפוגם ביכולת לוויסות רגשי, חושי, מחשבתי והתנהגותי.
בשל תפקוד לקוי בעיקר של האונות הקדמיות במוח, ישנו קושי בוויסות כמות הגירויים הנקלטים במוח והתאמת התגובה ההתנהגותית למצב הנתון ותנודתיות רבה בתפקודי השליטה הוויסות והבקרה. לקריאה נוספת אודות האטיולוגיה של הפרעת הקשב.
הפרעה זו משפיעה על כלל התפקודים (קוגניטיביים, נפשיים-רגשיים, התנהגותיים) ותחומי החיים של האדם; ובאים לידי ביטוי בדרכים שונות – התנהגות, תהליכי חשיבה ולמידה, וויסות רגשי, תפקוד אקדמי, יחסים במשפחה, יחסים חברתיים, יציבות ותפקוד תעסוקתי, שמירה על בריאות ונטייה לפגיעות גופניות עקב חוסר שימת לב, נהיגה מסוכנת, שימוש בחומרים ממכרים (ספוילר !! טיפול תרופתי בהפרעת קשב, מפחית את הסכנות הנ"ל ומונע אותם). לקריאה נוספת בנושא מיתוסים ודעות קדומות אודות הטיפול התרופתי בהפרעת קשב
על אף האמור, השפעה מכרעת על הופעתם וחומרתם של הסימפטומים יש לסביבה הקרובה – ליחסים עם הדמויות המשמעותיות בחייו, לתקשורת שיש לו איתם, למסרים שמקבל מהם ובהתאם מפנים לעצמו.
לעיתים קרובות, מצטברים תסכולים וקשיים גם בגלל תגובות הסביבה וגם מקשיים אובייקטיבים כתוצאה מההפרעה וחוסר הבנה של הילד/המבוגר עצמו, לגבי מה שקורה לו.
יתרה מזאת, נמצא כי רוב בעלי הפרעת הקשב, נולדים עם נטייה לרגישות תחושתית גבוהה (רגישות לרעש, רגישות למרקמי אוכל וטעם, מגע של בדים, תפרים בגרביים, קושי לשאת צפיפות, יתר שימת לב לפרטים ויזואליים ולריחות); ובשילוב עם תגובת הסביבה (הנ"ל), מתגברת החוויה הסובייקטיבית של תחושת השונות וחוסר ההתאמה של בעל ההפרעה לסביבה.
ההפרעה השקופה – אחד האתגרים העיקריים הקיימים בהתמודדות עם הפרעת הקשב נובע מכך שזו "הפרעה שקופה" ללא סממן חיצוני כלשהוא. התפקוד משתנה לאורך היום באופן שבתחילה מקשה על הסביבה להבין את הסיבה לתנודתיות בתפקוד ובהתאם עשויה להגיב בחוסר סבלנות או בחוסר אמפתיה ולייחס לילד או למבוגר בחירה מודעת להתנהגותו המשתנה.
חשוב לציין כי השפעתה של ההפרעה והקשיים הנרחבים שהיא "מייצרת" מקשה על בני משפחתו, חבריו ואחרים בסביבתו, לא פחות מאשר על האדם עצמו. במילים פשוטות, לא רק הילד או המבוגר בעל ההפרעה סובלים… יחד איתו סובלים כולם.
רגע לפני שמתייאשים…
החדשות הטובות– כן, אפשר גם אחרת!! ויש מה לעשות!
בעזרת ידע תיאורטי, ממקורות מידע מהימנים, ידע שנצבר לאורך שנים רבות והינו מתוקף מחקרית ובעזרת כלים אפקטיביים לניהול יעיל של ההפרעה, בשילוב עזרה מקצועית (במידת הצורך) – ניתן להתמודד בהצלחה רבה עם הקשיים שההפרעה מזמנת ולהנות מכלל הכישורים והכישרונות הרבים שגם הם חלק בלתי נפרד מקיומה של ההפרעה.
לדמויות המשמעותיות ובכללם-הורים, בני משפחה, מורים מחנכים ומדריכים, בני זוג ומעסיקים – יש את היכולת לסייע: לילד לגדול להיות האדם הנפלא שנולד להיות, מתפקד ותורם מכישוריו, מסופק ומצליח. ; ולמבוגר להיות שותף פעיל ותורם. זאת ע"י הבנת התנאים להתאמת הסביבה/דרישות/מרחב פעולה להצלחה, כך שירגיש בעל ערך ומסוגלות ויוכל לתרום מכישוריו ויכולותיו הרבים לטובת הארגון ומשפחה והחברה.
איך זה יכול להיות שאותה אבחנה – ADHD – נראית אחרת אצל כל אחד?
בספר האבחנות הפסיכיאטריות (DSM-5, האמריקאי ,בגרסתו האחרונה; ICD-10, האירופאי, בגרסתו האחרונה), מתוארים 9 סימפטומים הקשורים לתסמיני קשב ו-9 סימפטומים הקשורים לתסמיני היפראקטיביות ואימפולסיביות.
על מנת לקבל אבחנה של ADHD: (1) נדרשים להתקיים לפחות 6/9 בתסמיני הקשב ו/או 6/9 בתסמיני היפראקטיביות ואימפולסיביות. אצל ילדים ועבור מבוגרים מעל גיל 17, נדרשים לפחות 5/9. (2) הופעת הסימפטומים לפני גיל 12. (3) הסימפטומים באים לידי ביטוי בסביבות שונות ו/או במצבים שונים (4) קיימת פגיעה בתפקוד שאינה יכולה להיות מוסברת ע"י נסיבות אובייקטיביות וכן הפגיעה אינה כתוצאה ממצב פיזיולוגי ו/או שימוש בסמים או אלכוהול. (קריטריונים למתן אבחנה של הפרעת קשב ADHD)
בנוסף, וכפי שצוין, קיימת גם פגיעה במספר תפקודים ניהוליים, מתוך מכלול התפקודים הקיימים.
כל אדם הינו יחיד ומיוחד – כפי שתאומים הינם דומים ולא זהים לגמרי; בהתאם, התמהיל השונה של תסמיני הקשב, ההיפראקטיביות והאימפולסיביות ושל התפקודים הניהוליים שהתפתחו באופן לא מספק, משתנים מאדם לאדם ובאים לידי ביטוי באופן אחר גם נוכח השפעות סביבתיות.
לכן, אין שני אנשים שהפרעת הקשב מתבטאת אצלם אותו דבר.
למענכם 2 מצגות על עקרונות חינוכיים מותאמים שיאפשרו לכם להתחיל שינוי כעת.
לילדים מגיל גן-ביה"ס יסודי
למתבגרים – חטה"ב-תיכון
חמשת העקרונות הללו הינם כללים מנחים שיסייעו לכם, להתאים את הדרך בה אתם מתנהלים מול הילד שלכם והאופן האפקטיבי יותר שבאמצעותו תוכלו לבסס תקשורת בין אישית מייטיבה ומעצימה לצד ותוך כדי השמת גבולות ודרישות חינוכיות כנדרש בהתאם לגיל הילד.
מוזמנים לפנות אלינו וליצור קשר לטיפול מעמיק וקבלת מענה מקיף הכולל –
מתן ידע מדעי רלוונטי למאפייני הפרעת הקשב הספציפיים להורים ולילד בהתאם לגילו; הדרכת הורים והקניית כלים ואסטרטגיות התמודדות מותאם למאפיינים הייחודיים של משפחתכם; טיפול פרטני לילד ולמתבגר; מפגשים משפחתיים ומענה במסגרות החינוכיות – פורמאליות ובלתי פורמאליות כמידת הצורך ובהתאם למידת הנכונות ושיתוף הפעולה של הצוותים החינוכיים, על בסיס עקרונות אלו.