שמחה
שמחה זהו רגש נעים, המתעורר כאשר אנחנו נמצאים או נזכרים בחוויה אותה אנו מפרשים כחיובית בהיבט אחד או יותר בחיינו.
תחושת השמחה מאפשרת לנו להתחבר לכוחות הפנימיים שלנו ומגבירה את הראייה החיובית שלנו על עצמנו, על האחרים סביבנו ועל הסביבה בה אנו נמצאים. היא מעוררת בנו מחשבות של תקווה, אופטימיות, ועל פי רוב מעודדת אותנו לפעולה חיובית-מקדמת.
שמחה לרוב נלווית לרגשות ותחושות נעימים אחרים כדוגמת: אהבה, אושר, חופש, סיפוק, עצמאות והגשמה עצמית.
אנשים שונים זה מזה גם בנטייתם הטבעית-מולדת לשמוח; ואלה מתוארים לרוב כאופי עליז-שמח-קליל.
מזג (טמפרמנט) הוא מכלול הגורמים הפסיכולוגים והביולוגיים עימם התינוק נולד, שממנו, במהלך החיים מתפתח אופי התכונות והאישיותיות של האדם. חוקרים מסווגים ממדים מולדים שונים של מזג אשר אחד מהם הינו איכות מצב הרוח. הכוונה לאותה נטייה המאפיינת את התינוק במרבית הזמן – בכי, רטינה ועל פי רוב מצב אינו מרוצה ויש קושי להרגיע או שהוא מרבה לחייך וקל להשביע את רצונו.
מבחינה נוירולוגית, במצב של שמחה, מופרשים במוחנו מוליכים עצביים כדוגמת סרוטונין, דופמין, אנדורפינים ונוספים שמעוררים בגופנו תחושת הנאה וכיף עד כדי אופוריה.
השמחה באה לידי ביטוי גופני בתחושת מלאות בחזה, תחושת חופש-קלילות ועד צחוק מתפקע – לעיתים בא לידי ביטוי רק בחיוך, בהבעת פנים קורנת ועיניים בורקות, נשימה מעט מואצת, עליה בדופק, תנועות גוף "קופצניות"; ולעיתים "מתגלגלת" באזור הבטן לצחוק משחרר או לבכי (ביטוי ופריקת עוצמת רגש גבוהה).
קלילות דעת, עליזות ועליצות, הן מילים המתארות הלך רוח שמח בעוצמת חוויה שאיננה גבוהה אך מתמשכת לאורך תקופה – האדם מחייך רוב הזמן, תחושת קלילות פנימית מוקרנת ממנו בהבעות פניו ותנועת גופו.
לעיתים מייחסים קלילות דעת בהקשרים שאינם חיוביים על מנת לתאר התנהגות-התנהלות של אנשים. מושג הנקשר, פעמים רבות, שלא בצדק, למאפיינים של ילדותיות, חוסר רצינות, שטחיות וכיוצ'. אנו מתייחסות לקלילות דעת כמאפיין את טבעו של האדם.
אושר היא מלה המבטאת עוצמה גבוהה של שמחה, עד כדי תחושת אופוריה, אושר עילאי. לרוב אנו משתמשים במשמעות מילה זאת כאשר השמחה ממלאת אותנו מאד. אנו מייחלים לאושר ומאחלים זאת ליקירנו. לרוב, אנו שמים לב להיותנו מאושרים, רק בדיעבד, היות ועוצמת הרגש היא כה גבוהה, שכאשר אנו חווים אותה הלכה למעשה, המוח האנושי לא מסוגל לעבד זאת "בזמן אמת".
לחיות באושר הינה משאלת לב, אך אין זה מציאותי לחוות אושר תמידי – התנהלות בחיי היום יום בעוצמת רגש גבוהה, איננה אפשרית הן תפקודית והן רגשית ולכן, מקובל להתייחס לאושר כרגעים בחיינו.
שמחה הינו רגש הממלא בנו "מצברים" של תקווה, תחושת חיוניות, תחושת רווחה נפשית (well being) ואף את הרחבת המסוגלות להתמודד עם מצבים קשים בחיינו.
בשגרה, גם במצבים בהם אנו המבוגרים חשים קושי ועצבות רבה, נוכל לראות כי הילדים "מוצאים" שמחה בדברים פשוטים ביומיום – כמעט כאילו שכחו את הקושי, אך זה לא נכון – לילדים, השמחה-ההשתטות-הצחוק-המשחקיות הינם כלי לוויסות והתמודדות עם תחושות עצב ודכדוך, התנהגויות אלו מאפשרות להם "להניח בצד" את הקשה להתמודדות ולהמשיך בחיים (מה שלנו המבוגרים יותר קשה לעשות).
ילד, שלאור כל מה שעבר ולמרות המצב בו הוא נמצא, מצליח לחייך, לשחק כאילו אין דאגה – הוא ילד בריא – נפשו מאפשרת הרחקה ועיבוד מצב, בהתאם לכוחותיו האישיים. אין זה אומר כי הדחיק הכול ולא מודע כלל לכול שארע, אלא שהוא זקוק "להפסקה ומילוי מצברים לחיים".
TipTipul
על מנת להרחיב את רגעי האושר חשוב להנכיח ו"לצרוב" הצלחות קטנות כגדולות ולא לקחת אף אחת כמובנת מאליה (עד שפרצה מגפת הקורונה, רובינו לא הערכנו את יכולתינו לנשום בקלות).
חיזוק חיובי הינה הדרך הטובה ביותר להנכיח הצלחות ולהגדיל רגעי אושר בחיי ילידנו.
חיזוק חיובי אפקטיבי כולל: מילת שבח + חיבור להקשר + דגש על העניין אותו אנו רוצים לעודד את הילד להמשיך ולעשותו.
לדוגמא – "איזה יופי! זכרת לתלות את המגבת במקומה, בסיום המקלחת. כך תוכל להשתמש בה שוב בפעם הבאה שתתקלח".
מחקרים רבים הוכיחו כי למידה מתקיימת טוב יותר מהר יותר ונשמרת לאורך זמן – כאשר הילד מתמלא שמחה ואושר על היותו מצליח ומסוגל, כאשר מרוצים ממנו.
טיפול רגשי מטרתו לסייע לאדם להרחיב את רגעי האושר והסיפוק בחייו.
מעוניינים בעזרה נוספת, מוזמנים ליצור קשר TipTipul