כעס
כעס עוינות סערת רגשות
כעס הינו רגש חיוני המתעורר לעיתים קרובות כתגובה לדחק (לחץ) או תוקפנות שמופעלים על האדם. כמו כן הוא עשוי להיות תגובה למצב מציאותי אותו האדם מפרש כאיום, סכסוך, חוסר צדק, בגידה או השפלה. כעס עשוי להיות גם ביטוי לתסכול או כישלון. (ויקפדיה)
כעס עשוי להתפרץ (באופן סביל או פעיל) גם במצבים של דיכוי חברתי, ועשוי להיות מלווה בשינוי קיצוני בדימוי העצמי ובהתנהגות מרדנית. כאשר הכעס אינו מובע באופן פעיל, הוא עשוי להיות מלווה במתח, התנהגות פסיבית-אגרסיבית, עוינות ואף להוביל להתפתחות של עצב עמוק ודיכאון.(ויקפדיה)
כעס הינו רגש המעורר תגובות מעורבות – הן אצל האדם החווה את הכעס והן אצל הסביבה. למרות היותו בעל תפקיד מהותי לשמירה על שלומותו ושלמותו של האדם – כעס נתפס כרגש שביטויו מאיים ולכן יש לדכאו ולווסתו; פעמים רבות מיוחס לאדם הכועס תכונות שליליות של חוסר בגרות/ויסות, אינטליגנציה נמוכה.
גם האדם עצמו לעיתים קרובות נבהל מתחושת הכעס המתעוררת בו ועשוי לחוש בושה ואשמה על עצם היותו כועס.
כעס יכול לבוא לידי ביטוי בעוצמה גבוהה והרסנית, אך הרגש עצמו יכול להיות כלי משחרר ומניע. כאשר כעס "מכסה" על רגשות עמוקים יותר, שקשה לנו להתמודד איתם – לעיתים קרובות הוא יניע אותנו לפעולה "הרסנית" – להתפרץ בעוצמה כלפי הסביבה והסובבים או להפנים אותו כלפי עצמנו. בפעמים אחרות כעס מניע אותנו ליצור שינוי, לקדם תיקון ולהגן על עצמנו או הסובבים אותנו.
חשוב להתייחס לכעס כאל צורת ביטוי רגשי לגיטימית, אך להבחין בין הרגש עצמו לבין ההתנהגות הנלווית לו. התנהגות שמקורה בכעס, עשויה כאמור להוביל לתוצאות פוגעניות. שינוי בפרשנות שלנו לכעס כרגש לגיטימי וחיוני, יוביל אותנו לסייע לברר את סיבת או מקור הכעס ויסייע לנהל את התגובה ההתנהגותית שלנו באופן יותר יעיל ומותאם להשגת המטרה שלנו. כך לדוגמא אם קולגה בעבודה חשה שבישיבות צוות דבריה נקטעים תדיר ע"י קולגה אחרת או שניסיונותיה להציע רעיונות, אינם זוכים להכרה ולהתייחסות הולמת – עשויה להרגיש כעס. במידה ולא תמצא את הדרך לבטא במילים את תחושותיה, ולדרוש את מקומה באופן אסרטיבי, רגש הכעס עשוי לבוא לידי ביטוי בהתפרצות מעליבה ופוגעת לכאורה מחוץ להקשר ובכל מקרה באופן שיקטינו את הסיכויים שלה להיות מובנת ולקבל את אותה הכרה והתייחסות לה ראויה.
יתרה מזאת, כעס עשוי להיות ביטוי לתסכול המתעורר בנו כאשר אנו נדרשים לבצע משימה "שהיא מעבר ליכולתנו". מוסכמות חברתיות שהפנמנו – כאלו שמתייחסות לסירוב או להודאה בחוסר היכולת שלנו, פעמים רבות מונעות מאיתנו לומר באופן ישיר שאיננו מעוניינים או מסוגלים למלא את המשימה שהתבקשנו. במצב זה נותר מעין מאבק פנימי בתוכנו שעלול להוביל לתגובה כועסת לאו דווקא בעוצמה ו/או במקום מותאם. סיבה נוספת לרגש מוגבר של כעס יכולה להיות קשורה למאמץ מודע או לא מודע "להסתיר" או "להסוות" רגשות עמוקים יותר (כדוגמת: עצב עמוק, חרדה, אשמה, בושה וכד'). ניסיון "להתעלם" או "להכחיש" או "לנטרל" את אותם רגשות מאיימים, עשוי להביא את האדם לבטא מידה גבוהה של כעס.
כל שכן, לאור היחס של הסביבה-החברה המתייחסת לביטוי של כוח במידת הערכה רבה יותר מאשר לביטוי של חולשה. במובן זה לבטא כעס, עשוי להיחשב ראוי יותר מאשר לבטא חרדה, עצב עמוק, עלבון וכד'.
מתי כעס מצריך פנייה לטיפול?
וויסות רגשי איננו ביטול או הכחשת הרגש. וויסות פירושו – היכולת לשאת את הרגש המתעורר בנו ולאפשר לרגש להתקיים מבלי לפעול על פיו בעוצמה שפוגעת בעצמנו או באחרים.
בשונה מילדים, מרבית המבוגרים הצליחו לפתח מנגנוני וויסות יעילים ומותאמים למצבים משתנים. בהתאם, אנו מסוגלים לווסת את הרגשות המתעוררים בנו, כך שלא נתנהג את מה שאנחנו מרגישים, אלא נבטא את רגשותינו בזמן ובמידה מותאמת. כאשר התהליך מתרחש כראוי, הן האדם הכועס והן מושא הכעס, מסוגלים להמשיך את מערכת היחסים הקיימת ובמקרים רבים אף לסיים בהרגשה שכל אחד מהן ו/או הקשר ביניהם, השתפר באופן המחזק את תחושת האמון והקירבה ההדדית.
בעת וויכוח – חשוב לשים לב שכך- כאשר הכעס מופנה כלפי הרעיון, ההתנהגות, העמדה והוא מופנה לעניין עצמו, לנושא בנדון – מרבית הסיכויים שהוויכוח, קשה ככל שיהיה, יסתיים בטוב, גם אם ללא הסכמה.
כאשר הכעס מופנה לאדם עצמו, ומטרתו לפגוע בערכו העצמי ו/או בתחושת המסוגלות שלו – הוויכוח יסלים ועשוי להשאיר את כל המעורבים בתחושות קשות.
כולנו נולדים עם טמפרמנט מובנה – קווי אופי המהווים את בסיס אישיותנו. רמת הרגישות שלנו – הן נפשית והן גופנית – "רשומה" בטמפרמנט המולד שלנו. איך אנו מתמודדים במפגש של בסיס אישיותנו עם המציאות – מהווים את בניית האני כאדם. לאורך השנים אנו לומדים איך מתי ולמה להגיב למתרחש. ילדים נמצאים בתחילת הבנייה הזאת ולכן, לומדים מאיתנו ולא פעם מתקשים בהתמודדות של עצמם עם הסביבה.
ילד המשתטח באמצע הסופר ומתחיל לצרוח בבכי מרורים – גורם לנו המבוגרים הרבה מבוכה – "איזה הורה נורא אני" "כולם מסתכלים" – אך גם מציב בפנינו אתגר לא קטן – "איך אני מגיב? האם לוותר ולתת? האם לעמוד במילתי, להתעקש ולחכות שיפסיק בעצמו? האם להיכנס למשא ומתן" ?? יתכן כי רצון הילד באותו רגע הינו מהותי עבורו והוא באמת צריך את שמבקש – אז שווה להיכנס לשיח ולהבין את רצונו, כמו-גם להסביר את עמדתנו ההורית כך שנגיע איתו להבנה ופשרה.
במצבים בהם ילדנו נוהג כך כי איננו מסוגל להכיל או להתמודד עם הגבול שהצבנו לו (למשל סירוב לתת לו את מה שמבקש או דחיית מועד קבלת מבוקשו); או במצבים בהם אני ההורה לא מצליח, שוב ושוב, להגדיר לעצמי ולילד שלי את הגבולות החינוכיים ולעמוד בהם – חשוב לפנות לקבל הדרכה הורית ואולי גם טיפול פרטני לילד, במקביל.